Filmrecension: Secret Obsession (2019)

5/5

Längd: 97 min
Genre: Drama, Thriller
Regissör: Peter Sullivan
Manusförfattare: Kraig Wenman, Peter Sullivan

För någon som har sett en hel del thrillers och skräckfilmer, var Secret Obsession en besvikelse på många plan. Även om filmen hade många spännande scener och ett djup hos några karaktärer, så var den otroligt förutsägbar. Den innehöll även obesvarade frågor, inte sådana som får en att reflektera över filmen utan snarare sådana som får en att undra om manusförfattaren och regissören har missat det. Jag hade låga förväntningar på denna filmen, på grund av att jag kunde förutse slutet endast genom att läsa vad filmen handlade om. Trots detta, hoppades jag på att filmen skulle överraska mig och komma med en riktigt kraftfull vändning. Detta hände aldrig.

Secret Obsession börjar med att huvudpersonen, Jennifer, blir jagad av en mördare, spänningen byggs upp och det verkar som att filmen kommer vara rätt bra. När hon springer ut mitt i vägen i panik, blir hon påkörd och tappar minnet. Hennes man tar hand om henne när hon vaknar upp på sjukhuset, men hon inser snart att faran inte är över.

Jag tycker att idén bakom filmen har en viss potential, men slutresultatet hade kunnat vara mycket bättre. Om handlingen hade varit mindre förutsägbar, om de hade lagt lite mer tid på att låta tittarna lära känna karaktärerna och om Sullivan och Wenman hade tagit ett stort kliv ifrån thriller genrens clichéer, hade filmen kunnat bli mycket mer unik och spännande. När jag såg filmen kändes det som något jag redan sett. Den enda anledningen till att jag inte stängde av var för att jag väntade på en vändning i handlingen som aldrig kom. Filmen erbjöd istället hål i intrigen, dumma beslut av karaktärerna och en orealistiskt lyckosam dektetiv.

Om du fortfarande vill se Secret Obsession, så ber jag dig att inte gå i närheten av trailern då den ger ut i princip hela handlingen. Om du känner för att läsa mer om missar och clichéer i filmen, så rekommenderar jag recensionerna på imbd. Överlag så kan jag inte rekommendera denna filmen alls. Det finns mycket bättre thrillers slå på under en filmkväll, exempevis Seven (1995) och Hush (2016).

Stäng meny