Bokrecension: Stalking Jack the Ripper av Kerri Maniscalco

5/5

Författare: Kerri Maniscalco
Sidantal: 326
Serie: Stalking Jack the Ripper, bok 1 av 4
Publicerad: 20 september 2016

Varför denna bokserie fortfarande inte har översatts till svenska så att fler läsare kan njuta av den är bortom mig. Det är en så klockren ungdomsserie för de som inte kan hålla sig ifrån mord och mysterier. Dessutom får man en smart, intressant och seriös huvudkaraktär som trotsar de förväntningar som 1800-talets samhälle hade på kvinnor. Man kan även förvänta sig spänning, romans, mörka gränder och en hektisk gissningslek på vem som är mördaren. Det är ett helt nytt perspektiv på Ripper-morden som terroriserade Whitechapels gator i London under 1800-talet och som fortfarande står olöst. Flera teorier har framkommit sedan dess, men ingen som ens kommer i närheten av denna. Maniscalco blandar riktiga händelser med fiktion, något som går ihop bättre än vad jag först förväntade mig.

Stalking Jack the Ripper utspelar sig alltså i 1800-talets England. Vi får följa Audrey Rose Wadsworth som kämpar för att hålla sin förbjudna passion för kriminalteknisk medicin en hemlighet, medan hon deltar i tebjudningar och klädprovningar emellan för att åtminstone uppfylla några av samhällets förväntningar. Medan hon arbetar i hennes farbrors laboratorium dras hon in i utredningen av en grym seriemördare som inte visar några tecken på att sluta. Audrey Rose och hennes nyfunna kompanion, Thomas Cresswell, måste arbeta tillsammans för att fånga Jack the Ripper och stoppa de hemska morden.

Redan när jag läste första meningen visste jag att det skulle bli en ny favorit. Det förvånar mig fortfarande att detta är Maniscalcos första bok, eftersom att den är så genomarbetad och välgjord. Hon har även ett starkt och beskrivande språk som drar en in i berättelsen direkt. Boken är en riktig bladvändare med mörka, smarta och vitsiga karaktärer och ett oväntat slut.

Jag har, så länge jag kan minnas, haft ett stort intresse för seriemördare och visste därför redan en hel del om Jack the Ripper, vilket var en stor anledning till att den här boken talade till mig och fick mig att klicka hem den. Jag kände igen en del sann fakta om morden i boken, som exempelvis offrens riktiga namn och breven som Jack the Ripper skrev till polisen. Tillsammans med fiktiva bitar, blir denna bok en fängslande berättelse med ett häpnadsväckande slut som jag aldrig hade kunnat gissa mig till.

Med detta sagt ser jag fram emot ännu ett kylande äventyr med Audrey Rose och Thomas i uppföljaren Hunting Prince Dracula.

Stäng meny